Background Image
Previous Page  10 / 48 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 48 Next Page
Page Background

BÄSTA VINTERDÄCKEN 2016

Så vilka är de bästa vinterdäcken då?

Ja, om det råder som alltid delade meningar

och för många är det kanske en fråga om

tradition, vana och märkestrohet. Destination

har emellertid tagit del av några av de tester

som gjorts för säsongen och ger er här en

sammanställning av de sex vinterdäck (tre

dubbade och tre dubbfria) som fått högst

betyg i flera oberoende tester.

Dubbfria däck

1. Continental ContiVikingContact 6

2. Nokian Hakkapeliita R2

3. Goodyear Ultra Grip Ice 2

Dubbade däck

1. Nokian Hakkapeliitta 8

2. Continental Ice Contact 2

3. Pirelli Ice Zero

Femkronan

En helt vanlig svensk femkrona är faktiskt en utmärkt

minnesregel för vinterdäcken. Dels hjälper den dig

att komma ihåg att vinterdäcken ska på när tempe-

raturen går under 5 °C, dels påminner den dig om

att mönsterdjupet på dina vinterdäck bör vara minst

5 millimeter. Från myntets kant till överkanten på

siffran fem är det exakt 3 millimeter – d.v.s. samma

mått som är det minst lagliga mönsterdjupet vid

vinterväglag.

Kontrollera lufttrycket

Ha för vana att kontrollera lufttrycket i däcken med

jämna mellanrum, gärna så ofta som en gång i

månaden. Vid låga temperaturer riskerar lufttrycket

sjunka vilket inte bara drabbar plånboken utan även

kan vara direkt trafikfarligt.

Normalt ska en personbil ha ett lufttryck om cirka

2.5 bar, men det skiljer sig något bilmodellerna

emellan.

Vilket lufttryck just din bil ska ha står ofta i tanklocket

men skulle det inte göra det framgår det alltid av

bilens instruktionsbok.

Den som kör med en halv bar för lite ökar bensinför-

brukningen med 1,5 procent och förkortar däckets

livslängd med 25 procent.

Spolarvätska

Kontrollera att spolarvätskan är korrekt blandad och

inte riskerar att frysa vid minusgrader.

Isskrapa och varma filtar

Ta alltid bort all is från rutorna innan du kör. Att köra

med isfläckar på rutorna innebär skymd sikt och ökar

därmed risken för olyckor. Se även till att alltid ha

några filtar liggande i bilen för det fall olyckan skulle

vara framme och du tvingas vänta i bilen när det är

kallt ute.

ANDRA SAKER ATT TÄNKA PÅ

10

DESTINATION

Nr 2-2016

- DÄCKSPECIAL -