Previous Page  6 / 38 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 38 Next Page
Page Background

FRAMTIDENS BILAR

- FORDONSTEKNIK -

Här ska Volvo köras utan förare

Volvo Cars samarbete med taxitjänsten Uber om

självkörande bilar rullar vidare. Efter inledande test

i Pittsburgh har Uber köpt bilar som ska köra utan

förare i San Francisco – fast med en övervakare

Projektet är en del i företagens gemensamma sats-

ning på självkörande bilar, där man totalt investerar

mer än 2,5 miljarder kronor. I en annan Volvosats-

ning ska upp till 100 självkörande bilar testas av

vanliga bilister på vissa vägavsnitt i Göteborg inom

projektet Drive Me, med start nästa år. Volvo Cars

har satt som mål att ha en självkörande bil ute på

marknaden senast 2021.

Drönare ska guida förarlösa bilar rätt

Biltillverkaren Ford utreder ett system för att an-

vända drönare med förarlösa bilar. Drönarna skulle

hjälpa till med navigeringen genom att kartlägga

omgivningen längre bort än vad bilens sensorer kan.

Passagerare i fordonet ska kunna kontrollera drönaren

från bilen.

Bilen hämtar dricksvattnet från luften

Tekniker vid Ford har utvecklat ett system som

tar till vara på kondenserat vatten från bilens

luftkonditionering.

När man en varm dag parkerat

sin bil kan man ibland upptäcka en stor vattenpöl

under bilen. Det är fukten i luften som kondenserats

till vatten i bilens luftkonditioneringssystem och

runnit ut på marken.

Nu har teknikern Doug Martin och en kollega vid

Ford i USA utvecklat detta fenomen till en anlägg-

ning som i stället tar till vara spillvattnet från luft-

konditioneringen. Efter filtrering och rening sparas

vattnet i en tank och kan sedan tappas av från en

kran bredvid förarsätet, skriver New Atlas. I tester har

systemet som döpts till "On-the-Go H2O" kunnat

producera upp till 1,9 liter i timmen. Vid sidan av att

ge vatten i bilen tror Doug Martin att anläggningen

kan användas i exempelvis utvecklingsländer för att

rena vatten.

Här finns Sveriges första trådlöst laddade buss

En induktivladdad hybridbuss från Scania trafi-

kerar nu en reguljär busslinje i Södertälje.

Bussen

är en Scania Citywide parallellhybrid, med elmotor

på 130 kW och förbränningsmotor på 235 kW (körs

på biodiesel). Litiumjonbatterierna rymmer 56 kWh.

Laddsystemet (kallat Primove) kommer från Bombar-

dier och består av en laddplatta under marken vid

en av hållplatserna. När bussen stannar över plattan

startas laddningen automatiskt, och med en maximal

överföring på 200 kW ska sju minuters laddning

räcka för att köra den tio kilometer långa busslinjen

genom Södertälje. Primove-systemet används sedan

tidigare med polsktillverkade bussar i flera tyska

städer, men detta är första gången det tas i drift i

Norden.

Källa: Ny Teknik

Att klimatet påverkas av hur vi använder våra bilar är inget nytt. Ett av de största

problemen är trafikköerna i storstäderna världen över. Varje dag arbetar forskare

och utvecklare för att skapa nya tekniska lösningar på problemet. Redaktionen på

Destination har sammanställt några av de senaste framstegen för att försöka få en bild

av hur vi kommer att skapa och forma användandet av framtidens bilar.

En framtid där vi alla gemensamt tar hand om vår planet.